Terengganu LC Riders Community ( KOM135 )

Selamat Datang Ke Forum 135LC Terengganu Komuniti http://www.tlrc.webs.com
 
HomePortalCalendarGalleryFAQMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 cerita lawak...

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
MaMmUu
Kelas KPP
Kelas KPP


Posts : 29
Join date : 2009-10-13
Age : 47
Location : Padang Nenas/Gong Badak

PostSubject: cerita lawak...   Tue Oct 13, 2009 1:57 pm

MENANTU OH MENANTU

Mamat dan Minah telah melangsungkan perkahwinannya.

Selepas semuanya selesai dan semuanya nyenyak tidurnya, Pak Haji Dollah, bapa mertua Mamat, bapa Minah lah tuu, mengejutkan semua isi rumah untuk solat subuh. Semua isi rumah pun bangun dan si Mamat dan Minah pun bangun mandi dan bersiap untuk mendirikan solat subuh. Tapi dek kerana lewat bangun, maklumlah malam pertama, Si Mamat tak sempat bersolat jemaah dengan Pak Haji Dollah. Walaupun telah dikejutkan awal oleh isterinya Minah. Dia dok asyik berbaring dek kerana penat, membetulkan urat-urat yang lenguh semalam.

Maka, Pak Haji Dollah pun suruhlah menantunya tu solat sendirian ketika ahli keluarga lainnya sedang berwirid. Si Mamat pun qamat dan dirikanlah solat subuhnya. Selepas selesai solatnya dan memberi salam.

Pak Haji Dollah pun menegur menantunya Si Mamat tadi, "Hai Mat kenapa solat subuh tiga rakaat?" lantas Si Mamat Jawab "eh.. ia ke? tiga rakaat ker?rasa-rasanya dah cukup empat rakaat tadi."

Masya Allah.. mengucap panjang Pak Haji.
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Kelas KPP
Kelas KPP


Posts : 29
Join date : 2009-10-13
Age : 47
Location : Padang Nenas/Gong Badak

PostSubject: Re: cerita lawak...   Tue Oct 13, 2009 1:59 pm

POMPUAN ASLI

Ketike satu opeghasi komineh oleh aska di pinggey hutan belantaghe. Sepasokan tenteghe ketike sedang meghonde di sebatang anak sungey bedekatan dengan sebuah kampong oghang asli. Deme tegengo ade oghang sedang mandi. Mane tahu, entah-entah komineh yang sedang mandi. Deme pon sambey begeghak, mengintey-intey le di celah-celah daun kayu...make tenampak le seoghang pompuan asli sedang mandi dalam keadaan yang membeghahikan.
Keghane dah 2 bulan beghade dalam hutan, pompuan asli pon aska-aska tu nampak macam Siti Nurhaliza. Semakin lame semakin dekat le aska-aska tu keaghah pompuan asli tu!...alang ke tepeghanjatnye pompuan asli itu apebile tenampak aska-aska tu dah nampak diea sedang mandi bogey... dengan begegeh pompuan asli itu mencapey kain basahan yang dibawaknye...lalu menutop mukenye dengan keadaan dighinye menjadi kaku. Bile dah dekat aska-aska yang macam ghimo lapor ni pon betanye le pade pompuan asli tu....

Aska : "Ape pasey kamu tutop muke, tak tutop sume badan kamu?"

Pompuan asli : "Baghang tu sume seghope, tapi muke lain-lain"
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Kelas KPP
Kelas KPP


Posts : 29
Join date : 2009-10-13
Age : 47
Location : Padang Nenas/Gong Badak

PostSubject: Re: cerita lawak...   Tue Oct 13, 2009 2:02 pm

Pade satu haghi, di sebuah masjid, ghamey le oghang sedang solat bejemaah...dalam ghamey-ghamey tu ade le soghang yang pekak lagi bisu. Untok mulekan solatnye, diea tepakse le pandang oghang lain...bile diea nampak oghang lain angkat tangan (takbiratulikhram) diea pon ngikot dan meneghuehkan solatnye dengan penoh khusyok...

yang susah bagi diea keghane pekak dan bisu ni, diea tak tahu bile masenye ndak 'AMIN', lalu diea pon jeling-jeling le ke kanan...make dilihatnye jemaah sebelah tu dah tengange mulotnye, jadi diea pon ape lagi tanpe membuang mase tegueh le.

"AAAAAmmmmmmiiinnnnnnnn". Jemaah di sekelilengnye tepeghanjat le jadinye manekale yang bejaohan tu ngikot le mengamin besame. Make belaku le sedikit gangguan. Silapnye si pekak ni, diea tak tahu jemaah yang sebelah kanannye itu tengah menguap keghane mengantok...
Back to top Go down
View user profile
aNieP
Kelas KPP
Kelas KPP


Posts : 42
Join date : 2009-08-30
Age : 27
Location : malacca-kT-besut-kB-malacca

PostSubject: Re: cerita lawak...   Mon Dec 14, 2009 2:55 pm

HIKMAH CEMBURU BUTA
Kelahiran Muawiyah yang akan menjadi orang besar sudah diramal oleh seorang tukang tilik di zaman jahiliyah. Hindun bin Utbah ibu kepada Muawiyah pernah berkahwin dengan seorang lelaki bernama Fakih bin Al-Mughirah sebelum berkahwin dengan Abu Sufyan. Fakih seorang Arab yang sangat suka menerima tetamu, bahkan dia punya satu rumah khusus yang disediakan untuk tetamu dan orang musafir. Rumah tersebut dibuka siang dan malam dan boleh ditempati oleh tetamu dan musafir tanpa perlu meminta izin terlebih dahulu.

Suatu hari, rumah tetamu tersebut sedang kosong, maka Fakih membawa Hindun beristirehat dan berbaring-baring di rumah tersebut. Sebentar kemudian Fakih keluar untuk suatu keperluan dan Hindu tertidur di situ sementara menunggu suaminya. Tiba-tiba datang seorang lelaki tetamu yang ingin beristirehat di rumah tersebut dan masuk ke dalam, tapi dia melihat seorang perempuan sedang tidur di dalamnya. Oleh kerana itu, dia segera keluar semula. Ketika lelaki itu keluar, Fakih datang dan melihatnya. Kecurigaan pun timbul di dalam hatinya, mukanya berubah menjadi merah. Fakih terus masuk dan menendang isterinya yang sedang tidur. Hindun terkejut dan cuba bangun dalam keadaan terhoyong-hayang.

"Ada apa? Ada apa?" kata Hindun dalam keadaan gugup.

Pertanyaannya tidak dijawab, tiba-tiba Fakih telah bertanya dengan nada yang keras, "Siapa lelaki yang bersamamu tadi?"

"Lelaki? Mana ada...aku tidak melihat sesiapa, aku tidur dan baru terjaga setelah dikejutkan oleh engkau..." jawab Hindun.

Al-Fakih terus menuduh, tapi Hindun terus mempertahankan kejujurannya. Maka terjadilah perang mulut di antara kedua-dua suami isteri itu.

"Baliklah engkau kepada keluargamu." kata Fakih menghalau Hindun.

Hindun terus bingkas dan balik ke rumah ayahnya. Sementara orang ramai memperkatakan mereka dari mulut ke mulut sehingga terdengar juga oleh Utbah, ayah Hindun.

"Wahai anakku, sesungguhnya orang ramai telah saling memperkatakan engkau. Maka hendaklah engkau ceritakan kepadaku perkara yang sebenarnya. Jika lelaki yang dimaksudkan itu benar-benar ada, aku akan mengutus orang untuk membunuhnya, agar cerita itu lenyap. Sebaliknya jika berita itu bohong aku akan bertahkim kepada tukang tilik di Yaman." kata Utbah kepada Hindun.

Hindun bersumpah kepada ayahnya bahawa berita itu tidak pernah ada, dia tidak pernah berlaku curang dan tidak pernah mengkhianati suaminya. Berdasarkan keterangan Hindun itu, Utbah memanggil Fakih dan berkata: "Engkau telah menuduh anakku dengan tuduhan yang besar. Oleh kerana itu aku akan ajak engkau agar bertahkim kepada tukang tilik di Yaman."

"Boleh," jawab Fakih.

Pada hari yang telah ditetapkan, Fakih berangkat ke Yaman bersama sejumlah kaum keluarganya dari Bani Makhzum, sementara Utbah dan Hindun berangkat bersama sekumpulan kaum keluarganya dari Banu Abdi Manaf. Apabila hampir sampai ke tempah bomoh yg di tuju, tiba-tiba wajah Hindun berubah menjadi pucat seperti orang ketakutan.

"Wahai anakku, mengapa keadaanmu tiba-tiba berubah seperti ketakutan? Ini pasti ada sesuatu yang engkau rahsiakan. Ayuh cakap terus terang aja." kata Utbah kepada Hindun.

"Wahai ayahku, demi Allah, aku tidak menyimpan apa-apa rahsia yang ditakuti. Tapi aku tahu bahawa engkau akan datang keapda seorang manusia tukang ramal, yang kadang-kadang salah dan kadang-kadang benar. Aku merasa tidak aman, khuatir tekaannya salah, maka aku akan menjadi umpatan dan cacian bangsa Arab." jawab Hindun.

"Jangan khuatir wahai anakku, aku akan menguji ahli nujum itu terlebih dahulu sebelum menilik dirimu, sama ada dia betul tahu atau hanya sekadar meneka-neka." kata Utbah.

Utbah ingin mengetahui sama ada tukang tilik it betul-betul mahir atau hanya sekadar meneka-neka. Sebelum dia masuk ke rumah si ahli nujum, Utbah mengambil sebiji gandum lalu disorokkan ke bawah pelana kudanya. Kemudian rombongan itu masuk ke rumah tok nujum dan disambut dengan gembira dan penuh kehormatan.

"Wahai tok nujum, aku datang kepadamu untuk suatu urusan. Sebelumnya aku telah menyorokkan sesuatu untuk mengujimu, cuba sebutkan apa itu?" kata Utbah.

"Hahaha....Engkau hanya menyorokkan sebiji bijiran sahaja." kata si tukang tilik.

"Aku ingin engkau terangkan lebih jelas." pinta Utbah.

"Bijiran itu adalah sebiji bijiran gandum yang ada dicelah-celah pelana kudamu. Betul tak?" kata si tukang tilik.

"Engkau betul." kata Utbah. Utbah sangat kagum akan kepandaian si tukang tilik itu, maka dia pun yakin dapat meneka keadaan Hindun dengan tepat.

"Nah sekarang, terangkan keadaan perempuan-perempuan itu." kata Utbah sambil menunjuk kepada perempuan-perempuan yang terdiri dari Banu Makhzum dan Bani Abdi Manaf itu. Tukang tilik bangkit dan menghampiri perempuan-perempuan yang duduk bersimpuh di situ lalu ditepuk bahunya satu-satu persatu sambil berkata: "Bangun..!" setiap kali menepuk bahu seorang di antara mereka. Apabila tiba giliran Hindun, tukang tilik menepuk bahunya sambil berkata: "Bangun...! Tidak buruk dan tidak penzina. Dia bakal melahirkan seorang raja yang bernama Muawiyah."

Al-Fakih yang menyaksikan demonstrasi ahli nujum itu sejak tadi, sangat gembira apabila mendengar tentang isterinya. Dia segera menghampiri Hindun lalu dipegang tangannya dengan mesra. Tapi, tiba-tiba Hindun menarik tangannya dari genggaman suaminya itu dengan kasar.

"Mengapa pula engkau ini?" tanya Fakih dengan terkejut.

"Berambuslah engkau dari sini. Demi Allah aku ingin anak itu lahir dengan seorang lelaki selain engkau." kata Hindun lalu pergi meninggalkan Fakih.

Seterusnya, Hindun pergi kepada ayahnya sambil berkata: "Wahai ayahku, sekarang akulah yang memiliki diriku sendiri. Oleh kerana itu, janganlah engkau kahwinkan aku dengan lelaki tanpa persetujuanku."

Fakih sangat menyesal kerana terlalu cemburu buta. Kemudian Hindun berkahwin dengan Abu Sufyan atas pilihannya sendiri. Pasangan itu melahirkan ramai anak yang seorang di antaranya bernama Muawiyah yang kemudian menjadi pengasa dan Raja Daulat Bani Umayyah yang pertama. Rupanya tindakan cemburu buta Fakih mengandungi hikmah besar bagi Abu Sufyan. Dia dapat isteri hebat dan menjadi ayah kepada orang besar.
Back to top Go down
View user profile
ghetto WRA
Kelas KPP
Kelas KPP


Posts : 27
Join date : 2010-04-10
Age : 59
Location : PERAK - KL - TERENGGANU

PostSubject: Re: cerita lawak...   Sat Apr 10, 2010 3:24 am

Masa aku balik dari Singapore menaiki keretapi adalah tiga orang yang duduk bersama, dua didepan aku satu kat sebelah. Yang kat depan aku ni, orang American dan disebelahnya orang Cuba. Sebelah aku pulak orang Bangladesh. Dalam perjalanan tu kami pun berborak-boraklah pasal negara sendiri...borak punya borak, tiba-tiba si American ni pun keluarkan duit dollar dia lalu dibakarnya, dikeluarkannya sebatang rokok lalu dibakarnya rokok itu dengan duit tadi, lepas tu dibuangnya duit itu keluar. Terkejutlah semua melihat kelakuan Mat salleh tu tadi... bertanyalah si orang Cuba tadi "Why you do that for?". Dengan selamba mat salleh tu menjawab "Don't worry, I got a lot american dollar in my country".

Tercengganglah masing-masing. Belum habis tercenggang, si Cuba ni pun tiba-tiba mengeluarkan sebatang curut (curut Cuba adalah antara yang termahal didunia) lalu dinyalakannya. Belum sempat beberapa sedut, terus dia membuangnya keluar tingkap...

"Why you do that for" kata american tadi... "Don't worry, i got a lot cigar in my country".

Terkejutlah aku dibuatnya. Masa tu aku tengok Bangladesh tu tengah pikir apa nak dibuat pulak. Masa dia tengah fikir. Aku pun apa lagi... tangkap Bangla tu terus aku campak ke luar tingkap....belum sempat dia orang tanya lagi aku pun cakap lah...,

"DON'T WORRY, I GOT A LOT BANGLADESHIS IN MY COUNTRY"
Back to top Go down
View user profile
ghetto WRA
Kelas KPP
Kelas KPP


Posts : 27
Join date : 2010-04-10
Age : 59
Location : PERAK - KL - TERENGGANU

PostSubject: Re: cerita lawak...   Sat Apr 10, 2010 3:25 am

Suatu pagi yang indah kat sebuah sekolah rendah, seorang guru yang begitu dedikasi mengajar anak2 muridnya tentang betapa bahayanya minuman keras kepada mereka. Sebelum memulakan mata pelajarannya pada hari itu dia telah mengambil 2 ekor cacing yang hidup, sebagai sampel kehidupan dan dua gelas minuman yang masing2 berisi dengan air mineral dan arak..

"Cuba perhatikan murid2.. lihat bagaimana saya akan memasukkan cacing ini kedalam gelas, perhatikan betul2. Cacing yang sebelah kanan saya, akan saya masukkan ke dalam air mineral manakala cacing yang sebelah kiri saya akan masukkan ke dalam arak. Perhatikan betul2."

Semua mata tertumpu pada kedua2 ekor cacing itu.

Seperti dijangkakan, cacing yang berada dalam gelas yang berisi air mineral itu berenang2 di dasar gelas, manakala cacing yang berada di dalam arak menggeletek lalu mati. Si cikgu tersenyum lebar, apabila melihat anak2 muridnya memberikan sepenuh tumpuan pada ujikajinya.

"Baiklah murid2, apa yang kamu dapat belajar dari ujikaji yang cikgu tunjukkan sebentar tadi??"

Dengan penuh yakin anak2 muridnya menjawab,

"UNTUK MENGELAKKAN KECACINGAN...MINUMLAH ARAK..."
Back to top Go down
View user profile
zhida_2310
Moderators
Moderators


Posts : 794
Join date : 2009-08-29
Age : 30
Location : marang

PostSubject: Re: cerita lawak...   Wed Apr 14, 2010 12:38 am

haha..bijak sungguh anak murid cekgu ni ye..
Back to top Go down
View user profile http://azhieeda.blogspot.com
hafieyz
Admin
Admin


Posts : 458
Join date : 2009-08-29
Age : 26
Location : Kuala Terengganu - Dungun

PostSubject: Re: cerita lawak...   Wed Apr 14, 2010 9:30 am

Hadiah Birthday

Oleh kerana 'birthday'nya yg semakin dekat tapi suaminya buat tak tau je, suatu hari Bedah
pun bertanya pada suaminya.

"Bang, bang tak tau ke birthday saya dah dekat ni? Abang tak nak belikan apa-apa ke?"

"Dah dekat ke? Ooo... tak tau pulak", jawab suaminya dengan selamba.

"Ala bang bagi la something, tak beli barang kemas pun tak apa, beli barangan eletrik pun jadi la."

Tak tahan dengan leteran isterinya maka mamat pun mengalah", yelah-yelah, nanti abang belikan barangan eletrik yg paling special, khas untuk Bedah sorang."

"Ye ke bang? eiii...syoknya!!! Abang nak beli apa utk saya? Televisyen? Microwave? Kipas angin letrik? Periuk karan?" tanya bedah dengan excitednya.

"Bukan, semua salah," jawab suaminya.

"Abih tu bang, apa bendanya?" tanya isterinya.

Maka dengan selamba suaminya pun menjawab..."Kerusi".
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/hafieyz90
zhida_2310
Moderators
Moderators


Posts : 794
Join date : 2009-08-29
Age : 30
Location : marang

PostSubject: Re: cerita lawak...   Wed Apr 14, 2010 4:08 pm

kerusi??tak paham lagi ni
Back to top Go down
View user profile http://azhieeda.blogspot.com
hafieyz
Admin
Admin


Posts : 458
Join date : 2009-08-29
Age : 26
Location : Kuala Terengganu - Dungun

PostSubject: Re: cerita lawak...   Wed Apr 14, 2010 4:11 pm

Si penjual telur

Penjual Telur Di sebuah pasar tradisional.

Pembeli: "Dik, telur sekilo berapa?"

Penjual: "Telur ayam atau telur itik?"

Pembeli: "Telur ayam."

Penjual: "Telur ayam biasa atau ayam kampung?"

Pembeli: "Ayam biasa."

Penjual: "Yang tempatan atau yang import?"

Pembeli: "Yang tempatan."

Penjual: "Yang tempatannya mahu yang dari Ipoh, Kuala Selangor atau Tampin?"

Pembeli: "Yang Ipoh lah..." (Sambil terlihat kesal).

Penjual: "Mahu yang Ipoh Pusat, Barat, Timur, Utara, atau selatan?"

Pembeli: "Adik nie jual telur atau nak jalan-jalan?"

Penjual: "Maaf kak, saya penjual mee rebus kat sebelah. Kebetulan yang jual telur pergi makan. Saya disuruh berbual dulu dengan pembeli sampai dia datang.
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/hafieyz90
zhida_2310
Moderators
Moderators


Posts : 794
Join date : 2009-08-29
Age : 30
Location : marang

PostSubject: Re: cerita lawak...   Wed Apr 14, 2010 4:13 pm

kakak kawan aku first day mengajar kat sekolah kat rompin..masuk2 je kelas,die pun tanyelah budak2 ni,

"how are you today?"

budak2 dalam kelas tu dengan yakinnya pun menjawab secara beramai2,

"today is monday"

kesian cekgu tu duk tahan nak gelak sampai abes waktu mengajar..hahaha
Back to top Go down
View user profile http://azhieeda.blogspot.com
hafieyz
Admin
Admin


Posts : 458
Join date : 2009-08-29
Age : 26
Location : Kuala Terengganu - Dungun

PostSubject: Re: cerita lawak...   Wed Apr 14, 2010 4:21 pm

JanDa :

Seorang pemuda yang menunggang motosikal dalam perjalanan pulang ke rumahnya singgah di sebuah rumah kerana hujan turun dengan lebatnya pada malam itu. Itulah sahaja satu-satunya rumah yang terdapat di tepi jalanraya yang sunyi itu.

Rumah tersebut dimiliki oleh seorang janda muda yang tinggal bersendirian. Janda tersebut mempelawa pemuda itu bermalam di rumahnya. Pemuda itu pun ditempatkan di sebuah bilik yang mempunyai katil yang besar. Selang beberapa minit, pintu biliknya diketuk dan janda tersebut masuk.

" Mahukah saudara ditemani ? " soal janda tersebut dengan nada yang manja.
" Kalau ada yang sudi, apa salahnya ! " balas pemuda itu dengan hati yang melonjak-lonjak.
" Baguslah , " kata janda itu pula.
" Di luar sana ada seorang lagi pemuda yang hendak tumpang bermalam di sini. Jadi, dia bolehlah tidur bersama saudara..... "
Kuikuikui Kuikuikui Kuikuikui
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/hafieyz90
shizuka
Lesen P
Lesen P


Posts : 227
Join date : 2009-10-22
Age : 24

PostSubject: ..............................   Wed Apr 21, 2010 11:14 am

Org Asli

Cerita ini berlaku disatu perkampungan orang asli sewaktu sekumpulan askar datang membuat rondaan di kampung itu..Tiba2 sekumpulan askar itu terjumpa sungai..Ditepi sungai itu ada 3 orang asli yang sedang asyik menghisap rokok surya..Askar ini sebenarnya lapar dan mahu menangkap ikan di dalam sungai itu untuk dipanggang..Seorang daripada askar itu pun menghampiri 3 orang asli itu untuk memberitahu yang hajatnya mahu menangkap ikan di dalam sungai itu..Yer la kan..Kena la minta izin dulu..Mane la tahu ada buaya dalam sungai tu..haha..

Askar : Tok..Banyak tak ikan dalam sungai ini???

Belum sempat askar itu nak tanya soalan yang ke-2,orang asli itu menjawab dengan slumber..

Orang asli : Entahlah..kalau encik nak tahu pergi la turun kira...
Kuikuikui Kuikuikui Kuikuikui
Back to top Go down
View user profile
simbad90
Kelas KPP
Kelas KPP


Posts : 12
Join date : 2009-08-31
Age : 26
Location : batu pahat, johor

PostSubject: Re: cerita lawak...   Sat Apr 24, 2010 2:19 pm

zhida_2310 wrote:
kerusi??tak paham lagi ni

azie..yg dimaksud kan tu..kerusi letrik laa... tongue
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: cerita lawak...   Today at 11:03 am

Back to top Go down
 
cerita lawak...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Piranha !!!!!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Terengganu LC Riders Community ( KOM135 ) :: TLRC Community Zone :: Lepak dan Belasah-
Jump to: